12.7.2016

MAAILMA TARVITSEE LISÄÄ MIKKOJA





Tiilinavetassa, peltojen keskellä, hiekkatien päässä. Siellä on meidän maalikauppa.

Se, että ajaisi kylän suurimpaan rautakauppaan, siihen vihreän keltaiseen, ei herättäisi tällaisia tunteita. Ne on tähän verrattuna hyvin anonyymejä. Tästä mä sanon, että meidän maalikauppa. Ketjusta en käyttäisi tätä omistusliitettä, vaikka lompakossa asiakasomistajakortti onkin.

Meidän maalikaupan omistaa Mikko. Hän asuu perheineen puutalossa mikä pilkottaa samassa pihapiirissä - tuossa oikealla, kun ajamme perille hiekkatietä pitkin. Mikon kanssa ei asioida yhteydenottolomakkeilla, joihin vastailee joku konsernin keskushallinnosta. Mikolle laitetaan sähköpostia tai soitetaan. Sieltä vastaa ihminen omalla nimellään. Mikko on nauravainen. Hän sekoittaa maalit valmiiksi ja ilmoittaa milloin saa mennä hakemaan.

Mikko pyörittää maatilaa, maalikauppaa ja juhlapalvelua. Maatila on ollut Mikon suvulla yli 300 vuotta ja sitä pyöritettään nyt yhdeksännessä sukupuolvessa. Maalikauppa heillä on ollut kymmenisen vuotta.
Meidän maa tarvitsee lisää Mikkoja.

Onko sulla samanlaisia periaatteita niiden paikkojen suhteen, mihin kulutat rahasi? Sen tyyppisiä ajatuksia, mistä kirjoitin täällä ja täällä.

No maaleihin vielä  - ne on siis nyt käyty hakemassa ja hommat on aloitettu. Toivoisin vähäsateisempia säitä, että edistyisimme rivakammin. Nyt maalaussäitä ei ole liiemmin ollut. Janne on kuitenkin jo kiivennyt pihasaunan puoleiselle seinälle ja minä maalasin kuistille kahta eri harmaata - tummaa ja vaaleaa. Teen maalien osalta Virtasen kanssa yhteistyötä, joten niiden käytettävyydestä on tulossa juttua blogiin myöhemmin. Ensivaikutelma on erittäin hyvä.




Meidän maalikauppa:
Mikko Halkilahti
Haukkalan maalikauppa / Haukkalan juhlatilat
Inkereentie 452, Salo
puh. 0440-745234
mikko.halkilahti@haukkalanmaalikauppa.fi


TallennaTallennaTallennaTallenna

10 kommenttia

  1. Kyllä. Vien rahani mieluiten paikkaan jossa on palvelua. Niin paljon rahaa olemme saaneet palamaan viimeisen vuoden aikana, että todellakin katson mistä ostan ja äänestän kannoillani, jos palvelua ei ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Ajattelen ihan samalla tavalla:) Mä saatan lähteä liikkeestä pois ihan perusjuttujakin hakiessani, jos myyjä vaan nysvää tiskin takana, eikä tervehdi sisääntulijaa. Täällä maalla jotenkin lujittuu suhde tähän paikkaankin näiden ihmisten myötä. Vähän kuin tuntisi kuuluvansa jonnekin.

      Poista
  2. Jep, kyllä on mahdollisuuksien mukaan. Ja hei, meillä asuu yksi touhukas Mikko, tosin on vielä arvoitus minkä alan ammattilainen hänestä kehkeytyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! Hei Mikolle terveisiä:) Toivon, että hän löytää oman tiensä ja etenee sitä pitkin ilolla.

      Poista
  3. Jees. Niin se tarvitsee. Itse ostan niin vähän uutta ja kynnys moiseen on korkealla. Siksi on erittäin tärkeässä merkityksessä se mistä uutena ostettava tuote tulee, miten valmistettu. Sama pätee vielä suurien ketjujen kanssa. Ostan mielummin palvelun tai tuotteen yhden miehen firmalta tai perheyritykseltä kuin suuremmalta ja tunnetulta ketjulta. Ilo on suurempi ja roposten merkitys tuntuvampi heidän pussissaan. Uskon näin.

    -Pappadiippa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhut asiaa Johanna:) Mä oon tästä täysin samaa mieltä. Tuun tosi iloiseksi, että näitä asioita voidaan pitää tapetilla ja ihmisiä kiinnostaa.

      Poista
  4. Meidän astianpesukone meni rikki. Korjaaja tuli kotiin, tutki ja kysyi saako viedä mennessään ja tutkia lisää. Samalla tuli suositukset uudesta koneesta(tarpeen vaatiessa), sellaisesta joka on korjaajan kannalta huono kun ei niitä tarvi korjata. Paikallisesta pikkupuodista löytyi pari mallia esillä. Kauppiaan kanssa juttelin puhelimessa tuijotellen samalla koneita hänen liikkeessään. Kauppias oli lomalla ja sanoi että voi illalla majapaikkaan päästyään tarkistaa mitä koneita olisi heti saatavilla, jos vaikka laitan tekstiviestillä minua kiinnostavia malleja. Seuraavana aamuna kauppias soitti ystävän lapsen puhelimesta minulle, kertoi että verkoissa on jotain häikkää mutta sai onneksi lainata tätä toista puhelinta niin saadaan kone mulle tilattua. Sovittiin mallista ja kone lähti tilaukseen, ensi viikolla kauppias tulee sitten tuomaan sen mulle kotiin ja asentaa paikoilleen, mun mies kun on vielä reilut kaks viikkoa lomalla. Penniäkään en ole vielä maksanut eikä kauppiaalla ole ylhäällä muuta kuin mun puhelinnumero. Ei mulla muuta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhohohooooo - tätä mä kutsun palveluksi !! Mahtavaa porukkaa teillä siellä <3

      Mä just äsken kiittelin lähitilan isäntää, kun hän hurautti kysymättä pihaan kertomaan, että olisikin nyt jo nosturi vapaana talon päätyjen maalausta varten. Olikin vapautunut tälle viikolle. Hän lupasi siis ensi viikon sijaan ajaa sen jo perjantaiksi tänne:)

      Poista
  5. Todellakin lisää Mikkoja :) Ja myös rutkasti lisää kuluttajia jotka ymmärtää just tuollaisten Mikkojen päälle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Näistä asioista ei voi puhua liikaa. Lisää Mikkoja ja tiikerikakkuja leipovia lähitilanrouvia:)

      Poista